سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سپارنده دانش نزد غیر اهل آن، مانند آویزنده گوهر و مروارید و طلا برگردن خوکان است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
پیوند دوستان
 

بیا فور مدیا
اریان 2233
موزیک هان
ستاره
ارسلان
ایوان باند
بهنام بانی
شادونه
لاوین
تاب ناز
نگین تک
تنهایی
ناز وب
جوان تو موزیک
دلنا
ناز گل
پارسی ناز
موزیک وان
آمازیگ
بیوگرافی ماکان باند
حمید هیراد
حمید هیراد
دانلود آهنگ غمگین
نازدونه
ناز گل
فان جدید
پونک
فان دون
دوستی ها
بروز ی ها
دانسته ها
عکس روز
قهر
نار دونه
رد گذر
ناز فان
تخفیفان
می فان
نگاه من
پردیس
ساتان
دبیر
پارسی دون
آموزگار
جدیدترین ها
تاپ ناز
آریانیا
تدبیر
برترین ها
نیاز
جهان موزیک
مدیا تک
سخا موزیک
استار گیم
رز ناز
زیبا تک
پوربابا
یاسل
چاپ تک
کلبه تک
دانلود آهنگ مذهبی
دیس لاو
فول آلبوم حامد همایون
روزگار
ارس ناز
بازاری
بازی ها
سایبان
نیاز ها
تک وب
فارس تک
بی قراری
پانی تک
صیاد شب
سخا موزیک
دنیای زیبا
موزیک به روز
بیا فور موزیک
فرشته ها
پاپ موزیک
شهر جم
دلداده ها
ندونسته
دانسته
خودرو
بیاتو تقریح
دیار موزیک
پارافیل
پارچه تک
نمکستان
ماکان باند
ماکان باند
مهدی جهانی
مهراب
هوروش باند
دانلود فیلم ایرانی
نمونه سوال
فراز چت
پارسی وان
ایران ترانه
ای فیلم
لاین موی
طرفداری
شادترین
برتر روز
اصلاح
خبر روز
صدا موزیک
تک موزیک
پاییزان
نوشته ها
فایل جدید
انلاین یار
وب تیک
بیا تو مدیا
ناوال 98
دانلود آهنگ خارجی
دانلود آهنگ ترکی
دانلود آهنگ کردی
دانلود آهنگ ایرانی
دانلود تک آهنگ
دانلود آلبوم
دانلود آهنگ جدید دانلود آهنگ محسن لرستانی لینک مستقیم ماکان بند دیسلاو مهراب تی ام بکس موزیک ایرانی دانلود آهنگ دانلود موزیک ویدیو دانلود آهنگ کردی دانلود آلبوم ریمیکس دانلود آهنگ کودکانه دانلود آهنگ دیس لاو دانلود آهنگ میلاد راستاد دیس لاو

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :6
بازدید دیروز :49
کل بازدید :78119
تعداد کل یاداشته ها : 211
103/2/30
5:25 ص

محیط سرسبز و تاثیر مثبت بر مغز کودکان


 

  • محیط سرسبز و تاثیر مثبت بر مغز کودکان

    به گفته محققان، زندگی و بزرگ شدن در محیطی سرسبز به تقویت رشد مغز در کودکان کمک می کند.

    به گزارش پزشکین به نقل از مهر؛ محققان موسسه سلامت جهانی بارسلونا دریافتند بزرگ شدن در یک محیط سرسبز به شیوه ای مثبت بر مغز کودک تاثیر دارد که منجر به حافظه کاری بهتر و کاهش بی حوصلگی می شود.

    به گفته محققان، کودکان مدرسه ابتدایی که در منازل واقع در فضاهای بسیار سرسبز بزرگ شده بودند دارای حجم بیشتر ماده سفید و خاکستری در برخی مناطق مغزشان بودند. این شرایط آناتومی با تاثیرات سودمند بر عملکرد شناختی مرتبط هستند و میزان ابتکار و خلاقیت کودک را افزایش می دهد.

    مطالعات قبلی نشان داده اند که رابطه بین فردی با طبیعت برای ذهن و بدن و در مجموع برای سلامت عمومی بدن خوب و مفید است.

    سپری کردن زمان در فضای باز یک تکنیک ریلکسیشن است که بسیاری از افراد در سراسر دنیا از آن بهره می گیرند.

    «پیام دادوند»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «یافته های ما نشان می دهد قرارگیری در معرض فضای سبز در اوایل دوره کودکی می تواند منجر به تغییرات ساختاری سودمند در مغز شود.»

    به گفته محققان، فضاهای باز دارای میزان کمتر آلودگی هوا و سروصدا هستند که می تواند فواید غیرمستقیمی بر رشد مغز داشته باشند.


  
  

نکات مهم درباره بیماری های قلبی نوزادان


 

  • نکات مهم درباره بیماری های قلبی نوزادان

    مریضی های قلبی نوزادان باید فورا تشخیص داده شده و برای درمان انها اقدام شود،امروز ما به نکات مهمی درباره این موضوع می‌پردازیم. قلب جزو اندام‌هایی ازبدن است که علیرغم تپش و فعالیت مداوم و بی‌وقفه‌اش، وجودش در بدن احساس نمیشود، به عبارت دیگر انسان‌ها در99 درصد مواقع اصلا متوجه وجود این عضو در بدن خود نیستند.

    با توجه به این که تشکیل قلب جنین مراحل بسیار پیچیده ای دارد لذا مریضی‌های مادرزادی قلب در کود کان بسیار شایع بوده و به رغم پیشرفت‌های چشمگیر در درمان این مریضی‌ها هنوزهم متاسفانه بیشترین میزان مرگ و میر در میان مریضی‌های مادرزادی وجوددارد.

    با توجه به اهمیت موضوع در اینباره با دکتر علی اکبر زینالو، فوق تخصص قلب کودکان به گفت و گو نشسته که در ادامه میخوانید :

    آقای دکتر زینالو،مریضی‌های مادرزادی قلب کودکان از چه زمانی قابل تشخیص است؟

    از دوران جنینی از هفته 14 بارداری و اگر اکوی جنین انجام نشود در هفته‌های اول پس از تولد نوزاد، مریضی‌های مادرزادی قلب کودکان قابل تشخیص توسط متخصص کودکان و نوزادان است و سپس با انجام اکوکاردیوگرافی توسط فوق تخصص قلب کودکان 50-40 درصد مریضی در هفته اول و تا پایان ماه اول حدود 60درصد موارد قابل تشخیص است.

    مریضی مادرزادی قلبی در کودکان بیشتر در دخترها شایع است یا پسرها؟
    درمجموع خیلی تفاوت ندارد اما مریضی‌های قلب راست در دختران و قلب چپ در پسرها شایع تر است. از هر 100 نوزاد زنده متولد شده حدودا یک نفر مبتلا به مریضی قلبی است و هر چه نوزاد نارس بدنیا بیاید شیوع مریضی حدود دو برابر افزایش می یابد.

    مریضی‌های مادرزادی قلب در کودکان به چند دسته تقسیم می شوند، کدام نوع شایع تر است؟

    بیماریهای مادرزادی به سه دسته عمده تقسیم می شوند.
    الف» ضایعاتی که سبب تنگی خروجی قلب راست به سرخرگ ریه میشوند.

    ب» آنهایی که سبب تنگی خروجی قلب چپ به سرخرگ آئورت می شوند که این دو نوع ضایعه باعث می شوند خون کافی به ریه‌ها و یا به مغز و اندام‌ها نرسد.

    ج» سوراخ‌های ایجاد شده بین قلب چپ و راست که خون دو طرف قلب باهم مخلوط میشوند و سبب افزایش ورود خون به ریه‌ها شده و کودک رابه طرف نارسایی قلب و ریه می برند.

    د» شایع‍‌ترین مریضی‌های مادرزادی قلب، شامل آئورت دو لتی، تترالوژی فالوت، سوراخ بین بطنی، سوراخ بین دهلیزی، تنگی دریچه آئورت، تنگی دریچه ریوی، بازماندن کانال شریانی و جابه جایی سرخرگ‌های بزرگ قلب است.

    علل به وجود آمدن مریضی‌های مادرزادی قلب در کودکان چیست؟

    علل مختلفی باعث ایجاد مریضی‌های مادرزادی در قلب کو دکان میشود که عبارتند از:

    * سن بالای مادر طبق معمول بیش از 35 سالگی، دیابت وچاقی مادر، ازدواج فامیلی، وجود ژن معیوب و پنهان در والدین یک فاکتور خطر بروز مریضی مادرزادی تلقی می شوند. کمبود بعضی مواد اساسی در مادر به خصوص در سه ماه اول بارداری که دوره ساخته شدن اجزاء بدن و قلب جنین است مثل اسیدفولیک و ویتامین A.- آلوده شدن مادر

    به ویروس‌ها«مثل سرماخوردگی» در سه ماهه اول بارداری و نقایص کروموزومی.- مصرف داروهای آسیب زا به جنین توسط مادر «شامل داروهای ضد صرع، ضد افسردگی، ضد دیابت و فشارخون و ….»، مصرف سیگار توسط مادر و وجود سابقه مریضی مادرزادی قلبی در والدین و فرزندان دیگر خانواده هم فاکتور خطر بروز بیماریهای مادرزادی قلب تلقی می شود.

    * بدترین نوع نقص‌های مادرزادی قلب در جنین‌هایی است که با اختلالات کروموزومی همراه هستند.

    آیا راه‌های پیشگیری از بروز مریضی مادرزادی قلبی در کودکان وجوددارد؟

    متاسفانه بیشترین مرگ و میر و بالاترین هزینه درمان در میان مریضی‌های مادرزادی کودکان، مریضی‌های قلبی است که برای پیشگیری مریضی مادرزادی قلبی در کودکان، مشاوره قبل از ازدواج و قبل از بارداری برای کشف فاکتورهای خطر در زوجین بسیار مهم است، بارداری در سنین 35-20 سالگی، مصرف نکردن داروهای مضر و سمی تعداد زیادی از تولد نوزادان ناقص قلبی پیشگیری می کنند،

    درمان مریضی‌های مادر و چاقی و دیابت و فشار خون و تنظیم تغذیه و مواد کمکی مادر قبل از بارداری و ماه‌های اول بارداری، بررسی سونوگرافی و اکوی قلبی در جنین ودر صورت وجود ضایعات پیچیده و خطرناک قلبی پیشنهاد ختم قانونی حاملگی تا هفته 19-18 بارداری داده میشود، پرهیز از مریضی‌های ویروسی و اشعه‌های یونیزان توسط مادردارای اهمیت میباشد.

    آیا راه‌های درمان بیماران مادرزادی قلبی راحت است؟

    تقریباً خیر، برخی از بیماریهای مادرزادی قلبی«حدود 40-30 درصد» تا 5-2 سالگی خودبه خود التیام مییابند برخی از مریضی‌ها به قدری پیچیده و سخت است که با حیات خارج رحمی منافات دارد یا با هزینه‌های بسیار زیاد و چندین جراحی هم زندگی نخواهند داشت و بایستی در دوره جنینی سقط «ختم بارداری» با نظر دکتری قانونی صورت گیرد.

    خوشبختانه در دهه اخیر در کشور عزیزمان ایران پیشرفت‌های بسیار چشمگیری در درمان پس از تولد اتفاق افتاده است «اگرچه اقدامات در حال پیشرفت برای درمان ضایعات قلبی در داخل رحم در دنیا و کشور جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد» و اکثریت قریب‌به اتفاق مریضی‌های مادرزادی ساده – پیچیده قلبی درسال اول تا سال دوم زندگی قابل درمان قطعی یا حمایتی بدون جراحی یا جراحی با نتیجه بسیار مطلوب می باشد.

    آیا توصیه خاصی به والدین و خانواده‌ها برای کاهش بیماریهای مادرزادی قلبی دارید؟

    همانگونه که گفته شد والدین و خانواده ارجمند قبل از ازدواج و قبل از بارداری حتما مشاوره دکتری از متخصصین ارجمند زنان،ژنتیک بالینی و مشاوره خانواده داشته باشند. از عوامل خطر پرهیز کنند، در حین بارداری بطور کامل و مرتب زیر نظر دکتر زنان یا ماما یا مراکز بهداشتی درمانی باشند. از ازدواج فامیلی در اقوامی که سابقه بیماریهای مادرزادی پیچیده و خطرناک و تکرار شونده در اعضاء فامیل دارند پرهیز نمایند.

    خانم‌ها به محض تاخیر در عادت ماهانه به مراکز بهداشتی /درمانی مراجعه و از مصرف هرگونه داروی آسیب‌زا بدون تجویز دکتر جداً خودداری کنند و نکته مهم دیگر برای همه ی زوجین عزیز اولویت دارد که دانش بچه‌دار شدن و مسائل مربوط به مراقبت در بارداری و عوامل خطر را افزایش دهند تا فرزندی سالم داشته باشند.


  
  

تاثیر روغن زیتون در عملکرد مغز و اعصاب


 

  • تاثیر روغن زیتون در عملکرد مغز و اعصاب

    روغن زیتون ماده بسیار مفیدی برای اعضای درونی بدن و همچنین پوست است،امروز به فایده های معجزه آسای آن میپردازیم. فکر می کنم همه ی ما کم یا زیاد از خواص بی‌شمار و شگفت‌انگیز روغن زیتون آگاه هستیم و با پیشرفت علم نیز، دانشمندان خواص جدیدتری از روغن زیتون کشف و ما رابه استفاده ازآن ترغیب می کنند.

    بگذارید مسئله جالبی را درباره روغن زیتون برایتان تعریف کنم : ساکنین جزیره کرت نسبت به هر جای دیگری از دنیا در برنامه‌ی غذایی‌شان از چربی‌ها بیشتر استفاده میکنند. به خاطر همین موضوع تصور میشد که بیشتر از هر کجای دیگر دنیا دچار انواع بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها باشند

    اما به هیچ عنوان اینچنین نیست. دانشمندان دریافته‌اند که علت اصلی سلامتی‌شان، این است که مصرف سرانه روغن زیتون در میان این مردم، بسیار بیشتر از سرانه مصرف آن در جهان است. پس با استفاده زیاد از روغن زیتون علی‌رغم مصرف بیش از اندازه انواع چربی‌های دیگرT از سلامتی بیشتری نسبت به مردم جهان برخوردارند.

    اما روغن زیتون نسبت به سایر روغن‌های گیاهی چه خاصیتی دارد؟
    تاکید ما بر روغن‌های گیاهی برای این بود که همه ی می دانیم چربی‌های حیوانی موجود در گوشت و لبنیات چه اثرات زیان‌باری بر سلامتی افراد دارد. اما روغن زیتون مخصوصا از جهت کاهش کلسترول و تامین سلامت قلب و عروق ما، از باقی روغن‌ها برتر است چرا که سایر روغن‌های گیاهی کلسترول خون

    رابا تمام اجزایش کاهش می دهند اما روغن زیتون کلسترول توتال خون را کاهش میدهد بدون این که بخش مفید کلسترول یعنی HDL را کم کند و همین رمز شفابخشی روغن زیتون عزیز ماست.
    روغن زیتون برای پوست

    فواید روغن

    اما فواید روغن زیتون به قلب ختم نمی شود. نمی توانید یک نقطه ازبدن را نام ببرید که روغن زیتون برایش مفید نباشد.

    روغن زیتون ضد پیری است؛

    برای پوست، مو و ناخن مفید است؛

    عملکرد مغز و اعصاب را التیام می‌بخشد؛

    ملین، برای روده مفید و دوست خوب معده است؛

    فشار خون را کاهش میدهد و از لخته شدن خون پیش گیری میکند؛

    ضد سرطان سینه و سرطان پروستات است؛

    مسکنی طبیعی است و از درد مفاصل و استخوان ‌ها می‌کاهد؛

    و همچنین از پوکی استخوان جلوگیری می کند و چندین و چند خاصیت دیگر….

    روغن زیتون برای پوست

    روغن زیتون، فشار خون را کاهش می دهد و از لخته شدن خون پیشگیری می کند

    اما روغن زیتون را چگونه مصرف کنیم؟
    *استفاده در پخت و پز:
    *روغن زیتون از انواع روغن‌هایی است که مقاومت خوبی در مقابل گرما دارد. یعنی می توانیم آنرا در پخت‌و‌پز و غذا های سرخ‌کردنی هم استفاده کنیم اما خواص و ویتامین‌های روغن زیتون در دماهای بالاتر به مرور کاهش می یابد. پس

    *برای دم کردن برنج از روغن زیتون استفاده کنید.

    *بعد از پخت خورشت‌ها چند قاشق روغن زیتون به آن اضافه کنید. مخصوصا قورمه سبزی که جا افتاده‌تر هم بنظر میرسد.

    *با روغن زیتون سس مایونز درست کنید یا نصف پیمانه روغن زیتون ویک پیمانه آب لیموترش و نمک و فلفل و سیر رابا هم مخلوط کرده و روی سالادتان بریزید.

    *قبل از هر وعده غذایی یک قاشق روغن زیتون برای قلب و معده و روده‌تان و همچنین برای لاغری مفید است.

    *استفاده بعنوان ماسک صورت، مو یا ناخن:
    *ماسک‌های زیادی هست که برای شادابی و پیشگیری از پیری و خشکی پوست با روغن زیتون توصیه میشود. مثلاً میتوانید برای نرمی پوستتان مخلوط روغن زیتون رابا کمی نمک دریایی به محل های خشک پوست بزنید و ماساژ دهید و نوعی لایه برداری سریع و راحت را تجربه کنید.

    *یا می توانید بعنوان یک نرم‌کننده طبیعی سه قاشق غذاخوری روغن زیتون رابا دو قاشق غذاخوریعسل مخلوط کنید و روی موهایتان بگذارید، موها رابا یک کلاه پلاستیکی بپوشانید و بعد از 30دقیقه آبکشی کنید.

    واضح است که تمام نسخه‌های شفابخش روغن زیتون دراین مقاله کوتاه نمی‌گنجد، در مطالب بعدی درباره انواع روش‌های مصرف روغن زیتون و فواید آن بیشتر صحبت خواهیم کرد. فقط، از الان روغن زیتون را در برنامه مصرف روزانه‌تان قرار دهید و سعی کنید از روغن زیتونِ اصل که تا حد ممکن، در روند تولیدش از گرما یا روغن‌های دیگر استفاده نشده است، خریداری کنید.


  
  

واکنش مردم به جایزه نگرفتن لیلا حاتمی در جشنواره فیلم برلین


 

  • واکنش مردم به جایزه نگرفتن لیلا حاتمی در جشنواره فیلم برلین

    ناکامی عوامل «خوک» در کسب جوایز جشنواره برلین

    مراسم پایانی این دوره از جشنواره فیلم برلین شنبه شب 5 اسفند ماه 96 شروع شد تا اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد سینمایی معرفی شود. ریاست هیات داوران جشنواره برلین را تام تیکور برعهده دارد.

    «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی تنها فیلم ایرانی حاضر در بخش رقابتی این جشنواره سینمایی بود که نتوانست هیچ جایزه ای دریافت کند.

    واکنش مردم

    واقعا متاسفم برا مسئولین جشنواره برلین که به هنرمند عزیزمون خانم #لیلا_حاتمی جایزه رو ندادن بابا لااقل یه لوح فشرده آموزش زبان بهش میدادید نامردا..!

    ***

    ولی جدا این انصاف نیست! #لیلاحاتمی اینهمه حرف سیاسی بر علیه کشورش زد ولی اونا حتی یه لوح تقدیر ساده هم بهش ندادن! تازه با اون سختی انگلیسی حرف زد ولی اونا بازهم قدر ندونستن! بی معرفتها

    واکنش مردم واکنش شبکه های اجتماعی واکنش همسر لیلا حاتمی همسر علی مصفا لیلا حاتمی در خارج عکس لیلا حاتمی سلبریتی بیسواد جشنواره برلین بیوگرافی لیلا حاتمی بازیگران فیلم خوک اینستاگرام لیلا حاتمی واکنش مردم واکنش شبکه های اجتماعی واکنش همسر لیلا حاتمی همسر علی مصفا لیلا حاتمی در خارج عکس لیلا حاتمی سلبریتی بیسواد جشنواره برلین بیوگرافی لیلا حاتمی بازیگران فیلم خوک اینستاگرام لیلا حاتمی


  
  

خمیر دندان بهتر است یا دهان شویه ؟


 

  • خمیر دندان بهتر است یا دهان شویه ؟

    بیشتر ما حداقل یک بار گذرمان به دندانپزشکی افتاده است و خوب می‌دانیم بدترین قسمت درست کردن دندان، تحمل صدای مته‌ مانند دستگاه‌های دندانپزشکی نیست؛ بلکه دقیقه آن قسمتی است که سیلی هزینه گران درست کردن دندان روی گونه بی‌حس شده‌مان می‌خورد و ما با کمال تعجب دردش را احساس می‌کنیم! واقعیت این است که هزینه‌های دندانپزشکی اصلاً شوخی‌بردار نیستند و بر اساس نوع کاری که روی دندان انجام می‌شود طیف متنوعی را در برمی‌گیرند. راه‌حل چیست؟ اینکه خودمان قبل از فاجعه به داد خودمان برسیم و خود مراقبتی را آویزه گوشمان کنیم.

    در همین راستا این مطلب را به دو محافظ دندان، یعنی دهان شویه و خمیردندان اختصاص دادیم تا با تأثیرهای هرکدامشان آشنا شوید و بدانید چطور هرکدام را به کار بگیرید تا کارتان به لحظه تلخ حساب کردن هزینه دندانپزشکی نرسد. درعین‌حال با نکات ضروری راجع به هرکدام بیشتر آشنا خواهید شد و از این به بعد هوشمندانه‌تر انتخاب خواهید کرد.

    چطور خمیردندان خوب انتخاب کنید؟

    بهترین روشی که می‌تواند باعث انتخاب خمیردندان خوب شود، این است که از دندان‌پزشکتان سراغش را بگیرید اما ازآنجایی‌که متأسفانه بعضی از دندان‌پزشکان تبلیغ برندهای خاصی را می‌کنند، لازم است خودتان هم اطلاعات لازم را داشته باشید و محکم‌کاری کنید تا بتوانید با خیال راحت دست به انتخاب بزنید. هنگام انتخاب خمیردندان به ویژگی‌های زیر دقت کنید:

    1- فلوراید داشته باشد: بزرگ‌ترین هدف خمیردندان جلوگیری از پوسیدگی‌های دندانی است. به همین دلیل هم لازم است خمیردندانی را انتخاب کنید که به‌طور واضح روی آن نوشته شده باشد «حاوی فلوراید».

    2- به طعم دقت کنید: انواع خمیر دندان از جمله زغالی و جرم گیر ، ژله‌ای یا معمولی همگی وظیفه مراقبت از دندان‌های شما را دارند. نمی‌توانید از خمیردندانی استفاده کنید که از طعم یا بوی آن خوشتان نمی‌آید یا باعث حساس‌ شدن دندان‌هایتان می‌شود. هزینه برای تغییر خمیردندان خیلی بهتر از هزینه برای پر کردن دندان است، خمیر دندانی بخرید که برای دندانتان مناسب باشد.خمیر دندان بهتر است یا دهان شویه ؟

    3- از مکان معتبر تهیه کنید: این روزها حتی دست‌فروش‌ها هم خمیردندان می‌فروشند؛ خمیردندان‌هایی که معلوم نیست اصل هستند یا نه و اصلاً بهداشتی هستند یا غیربهداشتی. به همین دلیل هم نباید گول قیمت پایین‌تر را خورد و به این بهانه خرید کرد. کمی بیشتر هزینه کنید اما از جاهای معتبر خمیردندان بخرید تا نگران مبتلا شدن به بیماری‌های دهان و لثه نباشید.

    4- خمیردندان جرم‌گیر انتخاب کنید: اگر سیگار می‌کشید یا زیاد چای و قهوه می‌نوشید احتمالاً تا الآن متوجه شده‌اید که این کارها روی رنگ‌ دندان‌هایتان تأثیر گذاشته‌اند و آن‌ها دیگر به سفیدی سابق نیستند. برای برگرداندن سفیدی‌شان با مشورت دندان‌پزشکتان یک یا چند بار در هفته از خمیردندان‌های سفیدکننده یا جرم‌گیر استفاده کنید. یادتان باشد استفاده بی‌رویه از این نوع خمیردندان‌ها ممکن است به مینای دندان آسیب برساند. به قول بعضی دندان‌پزشک‌ها: «دندان سفید همیشه سالم نیست.»

     

    چقدر خمیردندان روی مسواکم بگذارم؟

    اگر جزو کسانی هستید که تمام دانه‌های فرچه مسواک را با خمیردندان می‌پوشانید و فکر می‌کنید هر چه خمیردندان بیشتر باشد، دندان‌هایتان تمیزتر می‌شوند، باید بدانید اشتباه می‌کنید. خمیردندان بیشتر به معنی ترشح بزاق بیشتر و همین‌طور سوزش بیشتر است. هر دوی این‌ها هم منجر به عجله در مسواک زدن و زود شستن دندان‌ها می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق و درست مسواک زدن مقدار معقولی از خمیردندان را به دو بخش تقسیم کنید. نیمی از آن را برای شستن دندان‌های بالا مورداستفاده قرار دهید و بعد از مسواک کردنشان، نیم دیگر خمیردندان را روی مسواک بگذارید و سراغ دندان‌های پایین بروید. این مقدار باید به اندازه‌ای باشد که سطح دندان‌ها را پوشش دهد و حرکت مسواک روی آن‌ها را آسان‌تر کند.

    بهترین مسواک برای شما کدام است؟

    به خاطر داشته باشید اگر خمیردندان خوبی داشته باشید اما مسواکتان مناسب نباشد یک جای کارتان آن‌قدر می‌لنگد تا راهتان را به دندانپزشکی باز کند. این روزها انواع و اقسام مسواک‌های خوب از برندهای خوب موجود هستند که هر کدام به کار نوعی از دندان‌ها می‌آیند. مثلاً مسواک‌های نرم برای دندان‌های حساس مناسب هستند، مسواک‌هایی با فرچه کوچک به کار تمیز کردن دندان‌های انتهایی که دسترسی به آن‌ها آسان نیست می‌آیند و مسواک‌های برقی برای تمام انواع دندان‌ها مناسب هستند. کافی است بهترین مدل های مسواک برقی را بشناسید یا بدانید کدام مدل مسواک معمولی برای شما مناسب است تا گام دیگری برای سالم نگه داشتن دندان‌هایتان بردارید. میتوانید مسواک های توصیه شده توسط پزشکان را در نیز در این لینک مشاهده کنید.

     

    دهان شویه واقعاً به درد می‌خورد یا نه؟

    خیلی‌ها نسبت به دهان شویه‌ها چندان خوش‌بین نیستند و استفاده از آن‌ها هنوز برایشان جا نیفتاده است؛ به همین دلیل هم نتیجه ت حقیقاتی که توسط «واشنگتن‌پست» منتشر شده به کارشان می‌آید، اما بهترین انواع دهان شویه معمولا تاثیر بسیار مطلوبی بر بهداشت دهان و دندان دارند.

    خمیر دندان بهتر است یا دهان شویه ؟

    به گزارش واشنگتن‌پست به دو گروه از افراد مورد آزمایش در یک تحقیق، مسواک، نخ دندان و خمیردندان یکسان داده شد اما نوع دهان‌شویه‌هایشان با هم فرق داشت. یکی از گروه‌ها ماده‌ای دریافت کردند که در حقیقت دهان شویه نبود اما آن‌ها فکر می‌کردند دهان‌شویه است و گروه دیگر از دهان شویه واقعی استفاده کردند. پس از شش ماه پوسیدگی‌های دندانی گروهی که از دهان شویه واقعی استفاده کرده بودند نسبت به گروه دیگر تا 26 درصد کاهش پیدا کرد و مشکلات خونریزی لثه‌هایشان هم کمتر شد؛ بنابراین استفاده از دهان شویه واقعاً در سلامت دندان‌ها مؤثر است.

    نکات مهم در انتخاب و استفاده از دهان شویه چیست؟

    برای انتخاب دهان‌شویه مناسب باید به چند نکته مهم دقت داشته باشید:

    1. برند معتبر انتخاب کنید: درست مثل خمیردندان، دهان‌شویه را هم باید از جای معتبر و برند قابل‌اعتماد تهیه کنید.
    2. الکل نداشته باشد: دهان‌شویه‌های حاوی الکل دهان را خشک و دندان‌ها را مستعد پوسیدگی می‌کنند. حتماً توجه داشته باشید دهان‌شویه شما فاقد الکل باشد.
    3. با آب نشویید: بعد از استفاده از مسواک، خمیردندان و نخ دندان همیشه مقداری جرم روی لثه و زبان باقی می‌ماند. جاهایی از دندان‌ها هم هستند که دسترسی به آن‌ها سخت است. دهان‌شویه برای پاک کردن جرم‌های باقی‌مانده انتخاب خوبی است؛ فقط دقت داشته باشید نباید بلافاصله بعد از استفاده از دهان‌شویه دهانتان را با آب بشویید.

    بالاخره خمیردندان بهتر است یا دهان‌شویه؟

    با توجه به نکاتی که تا اینجا گفتیم احتمالاً دیگر خودتان جواب را می‌دانید! خمیردندان و دهان‌شویه مکمل هم هستند و به‌هیچ‌وجه نباید استفاده از یکی را جایگزین دیگری کرد. سر دندانتان سلامت!


  
  
<      1   2   3   4   5   >>   >